Не змогла ввести вчених в оману гравітаційна мікролінза OGLE-2016-BLG-0733, крива світимості якої демонструє ознаки, подібні до тих, які вказують зазвичай на присутність позасонячної планети, яка виявилася насправді подвійним джерелом.

Ефект гравітаційного мікролінзування полягає в тому, що світло, що йде від далекого об’єкта Всесвіту, при проходженні повз масивний об’єкт, що лежить на передньому плані по відношенню до спостерігача, відхиляється від первісної траєкторії, в результаті чого відбувається лінзування далекого об’єкта. Спостережуване збільшене зображення далекого об’єкта має ряд спотворень, пов’язаних з властивостями лежачого на передньому плані об’єкта, зокрема, якщо мова йде про зірку, то характер спотворень визначається, в тому числі, присутністю в системі зірки планет.

OGLE-2016-BLG-0733

Саме така подія спостерігалася в квітні 2016 року за допомогою експерименту Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE), проведеного з використанням 1,3-метрового Варшавського телескопа, розташованого в обсерваторії Лас-Кампанас, Чилі. Згідно новій роботі, опублікованій науковою групою на чолі з Юной Кіль Юн (Youn Kil Jung) з Гарвард-Смітсонівського астрофізичного центру, США, ця система є яскравим прикладом космічного «наслідування», коли система з двох джерел приблизно однакової світимості може імітувати довгострокові обурення, що зазвичай викликаються присутністю екзопланети, що знаходиться на відстані не більше 10 астрономічних одиниць від зірки.

Нагадаємо, що космічне випромінювання віком в сім мільярдів років розкололося у часі.