Астрономи відкрили в космосі подвійний «прискорювач частинок», що ніколи раніше не спостерігався в природі. Два самих високоенергетичних явища в нашому Всесвіті, надмасивна чорна діра і зіткнення гігантських скупчень галактик, з’єднавшись, перетворилися на гігантський космічний прискорювач частинок.

Об’єднавши наукові дані, отримані за допомогою рентгенівської космічної обсерваторії НАСА «Чандра» (Chandra), радіотелескопів Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT), розташованого на території Індії, і Karl G. Jansky Very Large Array, а також інших телескопів, дослідники дізналися, що відбувається, коли матерія, вивержена гігантської чорної дірою, прискорюється при проходженні крізь область простору, в якій відбувається зіткнення двох гиганські скупчень галактик.

Потужний космічний «прискорювач частинок»

Цей космічний подвійний «прискорювач частинок» був виявлений в зоні зіткнення скупчень галактик Абель 3411 і Абель 3412, розташованих на відстані приблизно два мільярди світлових років від Землі. Маса кожного з цих скупчень становить близько одного квадрильйона (мільйона мільярдів) мас Сонця.

Згідно зі сценарієм, запропонованим авторами нового дослідження, очолюваного Рейну ван Вирен (Reinout van Weeren) з Гарвард-Смітсонівського астрофізичного центру, США, надмасивна чорна діра, що знаходиться в центрі однієї з галактик в зоні зіткнення, породжує вузьку обертову магнітну лійку, в яку потрапляє іонізований газ, в результаті чого відбувається його прискорення і викид в формі високошвидкісного джета. Другий етап прискорення цієї матерії відбувається під дією гігантських ударних хвиль, що виникли при зіткненні скупчень галактик.

Це відкриття дозволяє пояснити науковий факт, що довгий час не знаходив пояснення і який полягає в тому, що скупчення галактик Абель 3411 і Абель 3412 демонструють гарні “завитки” при спостереженнях в радіодіапазоні, що тягнуться на мільйони світлових років. Згідно авторам дослідження в міру того як ударні хвилі розходяться в сторони від зони зіткнення цих скупчень галактик, двічі прискорені частинки матерії формують гігантські «завитки», які спостерігаються в радіодіапазоні.

Нагадаємо також про найдокладніший знімок в рентгенівському діапазоні виявляє «склад» чорних дір.