Гігантські чорні діри іноді бувають приховані від спостережень товстими шарами з газу і пилу. Однак їх присутність видає падаюча на них матерія, що випускає високоенергетичне рентгенівське випромінювання, яке реєструє космічна обсерваторія НАСА NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array). Саме таким чином в новому дослідженні вчені змогли розгледіти дві оточені щільними газовими оболонками надмасивні чорні діри, розташовані в центрах прилеглих галактик.

«Ці чорні діри розташовані досить близько до Чумацького шляху, проте до цих пір залишалися недоступними для спостережень, – сказав Еді Ануар (Ady Annuar), аспірант Даремського університету, Сполучене Королівство, і один з авторів нового дослідження. – Їх можна уподібнити чудовиськам, які ховаються у вас під ліжком».

Перша з цих галактик носить назву IC 3639 і розташована на відстані 170 мільйонів світлових років від нас. Завдяки високій чутливості обсерваторії NuSTAR до високоенергетичного рентгенівського випромінювання дослідники змогли підтвердити, що ця галактика має активне ядро. Крім того, дослідники вперше змогли оцінити справжню яскравість цього «монстра», оцінивши товщину шару матеріалу, що приховує його від спостережень.

Ще більш цікавими виявилися результати дослідження галактики NGC 1448, центральна чорна діра якої була відкрита лише в 2009 році, хоча вона знаходиться в центрі однієї з найближчих до Чумацького шляху великих галактик, що лежить на відстані всього лише 38 мільйонів світлових років від нас. Дослідження змогло підтвердити, що надмасивну чорну діру цієї галактики також приховує від спостережень товстий газовий стовп; крім того, команда Ануара виявила в цій галактиці велику популяцію молодих (віком близько 5 мільйонів років) зірок, що є ознакою формування в цій галактиці нових зірок, в той же самий час, коли її центральна чорна діра продовжує активно поглинати газ і пил.

Нагадаємо також, що чорна діра Чумацького шляху викидає на всі боки «кулі» розміром з планету.