Астрономи виявили гігантську, блискучу кулю з газу в далекій від нас частині Всесвіту, при цьому поблизу не спостерігається жодного джерела випромінювання, здатного висвітлювати цю туманність. Званий «гігантською Лайман-альфа туманністю» (enormous Lyman-alpha nebula, ELAN), цей об’єкт є найяскравішим і одним з найбільших об’єктів цього рідкісного роду, в якому станом на сьогоднішній день налічується всього лише кілька представників.

ELAN

Туманності типу ELAN представляють собою гігантські газові хмари, що оточують галактики і тягнуться в міжгалактичний простір. Вважається, що вони є частиною мережі з ниток матерії, що з’єднуються між собою в гігантську космічну павутину. Перші відкриті вченими об’єкти типу ELAN, ймовірно, підсвічуються потужним випромінюванням квазарів, проте в разі цієї виявленої хмари вченим неясно, що змушує світитися газоподібний водень, що знаходиться в ній і випускає Лайман-альфа випромінювання (характеристичне випромінювання атомів водню).

Ця відкрита туманність знаходиться на відстані приблизно 10 мільярдів світлових років від нас у центрі області простору з високою щільністю розподілу галактик. Дослідники виявили це нове скупчення молодих галактик, зване «протоскупченням», за допомогою нового огляду неба під назвою Mapping the Most Massive Overdensities Through Hydrogen (MAMMOTH).

Відповідно до гіпотези, запропонованої авторами нового дослідження, джерелом випромінювання, що підсвітлює цю туманність, швидше за все є активне ядро однієї з прилеглих галактик (гігантська чорна діра в центрі галактики, що активно поглинає матерію), яка прихована від спостереження товстим шаром пилу.

Нагадаємо також, що астрофізики відкрили гігантську радіогалактику.