Великомасштабна структура Всесвіту представлена галактиками, темною матерією і газом (з якого формуються зірки), організованих в складні структури, що відомі як космічна павутина. Ця мережа складається з щільних областей, відомих як скупчення галактик, і груп, пов’язаних один з одним за допомогою ніткоподібних структур, відомих як філаменти. Ці філаменти формують каркас космічної павутини і містять значну частину матерії Всесвіту, а також області з підвищеною зореутворюючою активністю.

Хоча існує велика кількість доказів того, що космічне оточення впливає на формування та еволюцію галактик, однак вченим досі невідомі деталі поведінки галактик по відношенню до більш великомасштабних структур космічної павутини, і зокрема, в залежності від розташування по відношенню до филаментів.

У новому дослідженні астрономи на чолі з Бехнамом Дарвишем (Behnam Darvish) з Каліфорнійського технологічного інституту, США, на прикладі набору з 40000 галактик, що входять в поле спостереження COSMOS, провели аналіз параметрів галактик в залежності від їх приналежності до того чи іншого типу елементів великомасштабної структури Всесвіту: до скупчень галактик, филаментів або порожнеч. Крім того, галактики були поділені на гравітаційні «районні центри», тобто галактики, які є гравітаційним центром для сусідніх галактик, а також галактики, що рухаються навколо гравітаційних центрів (галактики-супутники).

Результати цього дослідження показали, що зореутворююча активність знижується при переході від галактик, розташованих в порожнечах, до помірно населених галактиками филаментів і потім до щільно населених скупчень галактик. Дивним виявилося відкриття в ході дослідження того факту, що такий спад зореутворюючої активності був виражений в значно більшому ступені для галактик-супутників, в той час як для галактик типу «районного центру» цей спад був менш помітний. Швидке придушення зореутворення для відносно невеликих галактик зі збільшенням щільності населення галактичного оточення можна пояснити ефектом приливного обдирання, тобто втратою ними газу при русі крізь щільне галактичне оточення, відзначають автори.

Нагадаємо також, що скупчення зірок можуть містити зірки кількох поколінь.