У центрі далекої галактики, на відстані приблизно 300 мільйонів світлових років від Землі, вчені відкрили сверхмассивную чорну діру, яка «задихається» від різкого припливу осколків зірки.

У новому дослідженні вчені з Массачусетського технологічного інституту (Massachusetts Institute of Technology, MIT), Центру космічних польотів Годдарда НАСА, а також з інших наукових організацій на чолі з Дхіраджем Пасхамом (Dheeraj Pasham), повідомляють про «подію приливного розриву» – потужний спалах електромагнітного випромінювання, що відбувається при знищенні чорною дірою зірки, що занадто близько підійшла до неї. Цей спалах, який відбувся в галактиці, що розташована на відстані приблизно 300 мільйонів світлових років від нас і отримала назву ASASSN-14li (All Sky Automated Survey for SuperNovae), був вперше відкритий 11 листопада 2014 року, і вчені з того часу за допомогою безлічі різних телескопів спостерігали цю подію, щоб глибше зрозуміти зростання і еволюцію чорних дір.

Дослідники у своїй новій роботі проаналізували дані, зібрані за допомогою двох різних телескопів і ідентифікували цікаву особливість зміни рівня енергії, що випускається при спалаху: у міру того як приречена зірка падала на чорну діру, дослідники спостерігали невеликі флуктуації в оптичному і УФ діапазонах електромагнітного спектра. Приблизно та ж картина спостерігалася приблизно 32 дні, але вже в рентгенівському діапазоні.

За допомогою комп’ютерного моделювання дослідники змогли встановити найбільш ймовірний сценарій, який пояснював би ці аномалії: зірка, що близько підійшла до чорної діри, піддалася розриву під дією приливних сил, і осколки зірки, рухаючись по спіралі в напрямку чорної діри, почали стикатися між собою, що і призвело до виникнення спалахів в тих місцях, де відбувалося зіткнення осколків зірки між собою. Таким чином, чорна діра немов не змогла швидко поглинути захоплені осколки і почала «задихатися» від них, зазначають дослідники.

Нагадаємо також, що виявлена зірка на найтіснішій орбіті навколо чорної діри.