Великомасштабні планетарні хвилі, подібні хвилям в атмосфері Землі високо над її поверхнею, також можуть існувати і на Сонці, згідно з новим дослідженням, очолюваним вченим з Національного центру досліджень атмосфери США Скоттом Макінтошем (Scott McIntosh).

Так само, як великомасштабні хвилі, що формуються на Землі і відомі як хвилі Россбі, впливають на погоду, хвилі, відкриті на Сонце, можуть бути тісно пов’язані з активністю нашого світила, включаючи формування сонячних плям, активних областей, а також виверження сонячних спалахів.

«Це відкриття магнітних хвиль Россбі на поверхні Сонця відкриває привабливі перспективи більш точного прогнозування космічної погоди в майбутньому», – сказав Макінтош.

На Землі хвилі Россбі пов’язані з траєкторією, по якій відбувається рух струменевих течій і з формуванням систем високого і низького тисків, що, в свою чергу, впливає на місцеві погодні явища.

Ці хвилі формуються в обертових текучих середовищах – в атмосфері і в океанах. Так як Сонце теж обертається навколо своєї осі, а також оскільки воно складається в основному з плазми, яка поводиться в деяких відносинах подібно гігантському магнітному океану, то існування хвиль, подібних хвилях Россбі, на Сонці не виглядає дивним, сказав Макінтош.

Відкриття було зроблено в результаті аналізу архівних даних, зібраних за допомогою космічних апаратів Solar Dynamics Observatory (SDO) і Solar TErrestrial RElations Observatory (STEREO), які спостерігали одночасно всю поверхню Сонця в період з 2011 по 2014 рік.

Нагадаємо також, що новий метод дозволить швидше отримувати попередження про сонячні спалахи.