У новому дослідженні, очолюваному Сенді Мораїшем (Sandy Morais) з інституту Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, Португалія, вчені виявили масивні надбульбашки з газу навколо двох далеких радіогалактик, розташованих на відстані приблизно 11,5 мільярда світлових років від нас.

Надбульбашка поряд з чорною дірою

Ендрю Хампфрі (Andrew Humphrey) з Університету Порту, керівник проекту, прокоментував:

«Вивчаючи галактики з високою активністю протікаючіх в них процесів, таких як ці галактики, ми доповнюємо теоретичну картину впливу надмасивних чорних дір на еволюцію галактик, в яких вони знаходяться».

Дослідники використовували дві найбільші обсерваторії, доступні сьогодні, – обсерваторію Кека II (Гаваї) і Великий телескоп Канарських островів, – для спостережень двох яскравих радиогалактик TXS0211-122 і TXS 0828+193, в центрах яких розташовані активні ядра самого високоенергетичного типу, відомого вченим.

Команда відкрила надбульбашки газу, що розширюються, навколо кожної з цих галактик, TXS 0211-122 і TXS 0828+193, поява яких, мабуть, обумовлена «зворотним зв’язком», що галактики одержують від активних ядер, які інжектують великі кількості енергії назад в батьківську галактику, створюючи потужні вітри, які змітають газ і пил, що лежать на їхньому шляху, і формують надбульбашки, що поступово розширюються.

Вивчення взаємодії між надмасивною чорною дірою і батьківською галактикою є ключем до розуміння еволюції найбільш масивних галактик. Ультрафіолетове випромінювання, що йде з боку аккреційного диска чорної діри може тимчасово припинити формування зірок, іонізуючи міжзоряне середовище, а потужні потоки газу в напрямку чорної діри можуть привести до постійного придушення формування зірок.

Нагадаємо також, що виявлено зірки, що народжуються всередині вітрів, що дмуть з боку чорних дір.