Три роки тому команда дослідників під керівництвом вчених з Університету Юти, США, відкрила надкомпактну карликову галактику, що містить надмасивну чорну діру – саму крихітну з відомих на той час галактик, що містять надмасивні чорні діри. Ці знахідки свідчили про те, що ці карликові галактики є, ймовірно, залишками більших галактик, які втратили свої зовнішні оболонки після зіткнення з іншими, більшими галактиками.

Тепер та ж група астрономів з Університету Юти та їхні колеги виявили ще дві компактні карликові галактики, що містять в центрах надмасивні чорні діри. Разом ці три екземпляри галактик вказують на те, що чорні діри можуть лежати в центрах більшості таких об’єктів, що може розширити коло надмасивних чорних дір, відомих в нашому Всесвіті. Ці чорні діри становлять значний відсоток загальної маси компактної галактики, що свідчить на користь гіпотези, згідно з якою карликові галактики є залишками масивних галактик, які були розірвані на частини більшими галактиками.

VUCD3 і M59cO

«Ми до сих пір не до кінця розуміємо формування та еволюцію галактик. Ці об’єкти можуть розповісти нам історію зіткнень і об’єднань галактик, – говорить Кріс Ан (Chris Ahn), докторант кафедри фізики і астрономії Університету Юти і головний автор нового дослідження. – Можливо, в центрах значного числа галактик лежать такі невеликі карликові галактики, що втратили свої зовнішні оболонки».

Автори визначили розміри двох надкомпактних карликових галактик, а саме галактик VUCD3 і M59cO, які розташовані в скупченні галактик Діви. Дослідники виявили в центрах обох галактик надмасивні чорні діри: в центрі галактики VUCD3 – масою 4,4 мільйона сонячних мас (13% від маси галактики), а в центрі галактики M59cO – масою 5,8 мільйона мас нашої зірки (18% від маси галактики). Для порівняння, в центрі Чумацького шляху лежить чорна діра масою 4 мільйони сонячних мас, або 0,01% від маси галактики.

Нагадаємо, що астрономи отримають перше зображення чорної діри.