Астрономами в сузір’ї Секстанта була виявлена досить незвичайна екзопланета з матерії, що майже не поступається в легкості пінопласту. Створюється враження, що її ніби «роздуло», адже за розмірами вона перевершує Юпітер на 40%, а важить раз в п’ять менше. Показники її щільності трохи перевищують щільність пінопласту, через що її атмосфера має рекордні розміри. Як сказав Джошуа Пеппер з американського університету в Бетлехемі, її можна буде використовувати як «полігон», тестуючи нові методики в процесі вивчення екзопланет.

Протягом декількох останніх десятиліть поза Сонячної Системи астрономами була виявлен не одна тисяча планет, величезна кількість яких мають схожі з Землею розміри, і багато інших маленьких і великих «копій» Юпітера. Їх атмосфера активно вивчається, щоб оцінити можливість існування на них життя і дізнатися, як вони сформувалися.

Найбільше астрономи просунулися в роботі з «гарячими Юпітерами» – ці найбільші планети за межами Сонячної Системи зручні для вивчення. Вони мають розпечені атмосфери, що за своїм складом нагадують газові оболонки Сатурна і Юпітера, куди входять водень, гелій і вуглеводень, а їх небеса заповнені екзотичними скляними і свинцевими хмарами з «дощами» з дорогоцінних каменів.

Саме в процесі спостереження за такими екзотичними «гарячими Юпітерами» Пеппер і його команда, використовуючи автоматичні телескопи США і ПАР, виявили цю «пінопластову» екзопланету, названу KELT-11b. Вони вивчали зірку HD 93396, коли звернули увагу на характерні падіння в її яскравості, які зазвичай трапляються в момент проходження по зоряному диску якогось об’єкта, що закриває її світло від «поглядів» з Землі.

Спочатку планетологи подумали, що ця планета газовий гігант або навіть коричневий карлик, але після тривалих спостережень виявилося, що вона відносно невелика, але досить унікальна і незвичайна. Щільність її зовнішньої оболонки 0,09 грамів на кубічний сантиметр, при тому, що пінопласт має густину в 0,05 грамів на куб. см. Чому цю планету так «роздуло» планетологи пояснюють тим, що вона занадто тісно розташована до зірки HD 93396, яка виділяє велику кількість енергії, перетворюючись на червоного гіганта. Через це атмосфера KELT-11b розжарилася до 1400 градусів Кельвіна, що могло викликати це «роздуття» до неймовірних розмірів.

У будь-якому випадку, така знахідка як KELT-11b з її нещільної і великою атмосферою є ідеальним варіантом, щоб вивчати хімічний склад гігантських планет і перевіряти нові методики при пошуку слідів життя, а також оцінювати ступінь їх можливої населеності.

Нагадаємо, що відкрито дві нові екзопланети сатурнианських мас.