В ході проведеної щорічно в Остіні (США) зустрічі суспільства астрономів учасники заявили про те, що ускладнює формування нових зірок. Стикаючись і зливаючись одна з одною, галактики фактично «задихаються» від особливих зон турбулентності, що утворюються в ході цього, в їх газових хмарах, через які відбувається перетворення енергії їх руху в тепло.

Про це розповів Джек Бернс (Jack Burns) – співробітник університету Колорадо в Боулдері (США). Якщо поглянути на злиття галактичних скупчень з точки зору енергетичних масштабів, то це найбільші «вибухи» у Всесвіті, зрозуміло, після Великого Вибуху.

Спостерігаючи за галактиками в космічному просторі протягом останніх років, стало ясно, що більше половини з їх числа – це «живі мерці». Поступове вигоряння присутніх в них світил призводить до повільного згасання галактик, адже нові зірки в них вже не формуються. Щоб перезапустився процес зореутворення, в них повинні проникати з міжгалактичної середовища потоки холодної матерії. Однак, ці «зомбі»-галактики оточені гігантськими хмарами розпеченого газу. Саме це, на думку вчених, є головною причиною масового згасання Всесвіту.

Астрономи прозвали відкритий феномен «смертоносними сферами», про виникнення яких астрофізики ведуть на сьогоднішній день самі гарячі суперечки. Перші вважають до цього «причетними» надмірно активні надмасивні чорні діри з центральної частини галактик. Другі «звинувачують» злиття великих галактик і супутні цьому процеси, в тому числі занадто високу швидкість зародження зірок і наднових.

Бернс разом зі своєю командою, спостерігаючи за галактичним скупченням Abell 115 в сузір’ї Риб, віддаленому від Землі приблизно на 2,4 мільярда світлових років, виявили доказ другої теорії. У деяких окремих об’єктах, – своєрідних останках двох великих галактичних «сімейств», що зіткнулися в недавньому минулому, астрономи виявили гігантські розжарені газові хмари температурою в 166 000 000 градусів за Цельсієм. Для «звичних» зіткнень це до неможливого висока температура, через що було вирішено провести спектральний аналіз цих галактик за допомогою рентгенівської обсерваторії «Чандра» і радіотелескопу VLA (Very Large Array).

Як було виявлено, між галактиками утворюються певні зони турбулентності в найбільш спекотних ділянках газових хмар. Вони виникли перед самим злиттям «предтеч» скупчення Abell 115 в результаті руху на надзвукових швидкостях «лоб в лоб» окремих газових і пилових скупчень. Подібно ложці в склянці, саме ці зони турбулентності створюють додаткове перемішування і розігрів газу, формуючи «смертоносні сфери», які знайшли у інших галактик.

За розрахунками астрономів, в майбутньому очікується поступове зникнення частини подібних зон в скупченні Abell 115, що зробить його більш холодним і спокійним, і деякі галактики в ньому не втратять здатність до формуванню нових світил.

Нагадаємо також, що виявлено аномальний різновид древніх галактик.