Виявлена незвичайна «синхронізація шумів» в даних двох детекторів гравітаційної обсерваторії LIGO змусила засумніватися фізиків і космологів у відкритті гравітаційних хвиль цим науковим приладом.

Айен Харрі (Ian Harry), який співпрацює з LIGO, – вчений з Інституту гравітаційної фізики в Потсдамі (Німеччина), розповів, що йому не вдалося «відтворити» описаний його колегами метод в їхній статті, але навіть некоректне «вичищення» даних при цьому не може стати спростуванням відкриття сплеску GW150914 і знизити його статистичну достовірність.

Вперше сплеск гравітаційних хвиль, який породили чорні діри, що зливаються, в сумарній масі 65 Сонць, був зафіксований в 2015, другий виявлений вчені визнали офіційно. А третій сплеск знайшли з початком другого етапу роботи детекторів LIGO в січні поточного року.

Під час повторного аналізу даних, зібраних при виявленні першого спалаху гравітаційних хвиль з двох детекторів наукового приладу, фізиком Павлом Насельським з інституту Нільса Бора в Копенгагені спільно з іншими вченими була виявлена незвичайна аномалія, яка поставила під сумнів усі відкриття LIGO. Всю «увагу» до себе притягли шуми, що відбуваються через квантові флуктуації вакууму і інших випадкових процесів, в тому числі і через використовуванні LIGO для синхронізації «половинок» спеціальні системи калібрації. Ця зацікавленість була викликана тим, що випадковим чином «синхронізовані» шуми могли породити «підроблений» сигнал, схожий з сигналом гравітаційних хвиль. І відрізнити їх практично нереально, якщо не проводити аналіз всіх даних повністю.

Озброївшись архівом спостережень LIGO, фізики «вилучили» звідти вже відомі чотири сплески гравітаційних хвиль і в підсумку виявили подібну подію з «синхронізацією шумів» в недавно зафіксованому сплеску GW170104. Те, що ця подія була дійсно злиттям чорних дір тепер малоймовірно.

Однак Харрі поставився несерйозно до розрахунків фізиків. Використовуваний Насельським метод по «вичищенню» сигналу, як він вважає, може і сам бути причиною подібних кореляцій, і, застосувавши такий підхід до будь-яких інших даних, можна отримати аналогічну картину.

За словами самих представників LIGO, сигнал в даних обох детекторів помітний неозброєним оком, без порівняння «половинок» і якогось «очищення». Вони вважають доводи Насельського і його колег помилковими, адже навіть якщо існуй така «синхронізація шумів», то неможливо було б її «відтворити» і тим більше посилити.

На думку ж чеського фізика Любоша Мотля, колишнього професора в Гарварді, який так само провів власні розрахунки, спираючись на базу даних LIGO, привели до однозначного висновку у виявленні гравітаційних хвиль в 2015 році, без будь-яких помилок і випадкових аномалій. Єдине, в чому вони могли припуститися помилки – це не врахувати вплив поляризації гравітаційних хвиль на роботу детекторів приладу, так як через це моделі чорних дір, що зливаються, і отримані LIGO дані в процесі спостережень за іншими подіями можуть трохи розходитися.