Вперше астрономи спостерігали в найдрібніших подробицях екзотичну космічну подію, що складається з вибуху наднової з подальшим бомбардуванням матеріалом, викинутим в результаті вибуху, прилеглої зірки-компаньйона. Це відкриття стало можливим, завдяки спеціальному огляду неба, котрий використовує потужності ряду роботизованих телескопів, розташованих по всьому світу.

Девід Сенд (David Sand), асистент-професор університету Арізони, США, відкрив цю наднову 10 березня 2017 року в галактиці NGC 5643. Ця наднова, що лежить на відстані 55 мільйонів світлових років від нас, є однією з найближчих до нас наднових, відкритих протягом останніх кількох років. Позначена як SN 2017cbv, вона була відкрита за допомогою огляду неба DLT40 (“Distance Less Than 40 Megaparsecs”).

SN 2017cbv була віднесена астрономами до наднових типу Ia. Спалахи цього типу відбуваються, коли в подвійній системі вибухає білий карлик. Залежно від природи другого об’єкта в подвійній системі вибух може протікати за двома основними механізмами. Перший механізм передбачає зіткнення двох білих карликів, а відповідно другому механізму білий карлик вибухає при перетіканні на нього матерії із зірки-компаньйона, що представляє собою нормальну зірку.

Нагадаємо також, що наднова типу Ia виявлена за допомогою гравітаційного лінзування.

Протягом декількох хвилин після відкриття Сенд ініціював проведення спостережень наднової SN 2017cbv за допомогою мережі автоматизованих телескопів LCO (Las Cumbres Observatory). Ці спостереження дозволили з’ясувати, що в системі, яка спостерігається, вибух наднової протікав за механізмом, що включає взаємодію білого карлика з дуже великою (радіусом в 20 сонячних радіусів) зіркою-компаньйоном. Крім того, після вибуху наднової викинутий матеріал зіткнувся із зіркою-компаньйоном, що призвело до появи характерного блакитного світіння, особливо інтенсивного в ультрафіолеті. У разі зіткнення двох білих карликів цей ефект не спостерігався б, підкреслюють автори.