Багато довколишніх галактик викидають зі свого центру під широким кутом гігантські потоки з газу і пилу в достатній кількості для формування тисяч нових зірок розміром з наше Сонце щорічно. Астрономи вже давно шукають рушійну силу, що лежить в основі цих потужних викидів молекулярної речовини і сьогодні команда вчених, очолювана співробітниками Мерілендського університету, США, повідомляє про вирішення цієї проблеми.

У новому дослідженні наводиться перше в історії астрономії підтвердження спостереженнями гіпотези, згідно з якою надмасивна чорна діра (ЧД), що лежить в центрі великої галактики, може обумовлювати витікання потоків молекулярної речовини з ядра цієї галактики.

Галактика, яка вивчалася в новому дослідженні, носить позначення IRAS F11119 + 3257 і вміщає в собі центральну надмасивну ЧД, яка активно поглинає матерію. Такі ЧД прийнято називати активними ядрами галактик. У дослідженні показано, що інтенсивні потоки радіації, що виникають при падінні матерії на таку ЧД, породжують потужні космічні вітри, здатні понести за собою великі потоки молекул від центру до периферії галактики.

Надмасивна чорна діра

Хоча теоретики вже давно підозрювали про наявність зв’язку між вітрами, створюваними активними ядрами галактик, і потоками молекулярної речовини, проте в цьому дослідженні такий зв’язок вперше був підтверджений спостереженнями.

У своїй роботі дослідники використовували наукові дані, зібрані в 2013 р за допомогою рентгенівської космічної обсерваторії Suzaku, керованої спільно з Японським агентством аерокосмічних досліджень і НАСА, а також космічного телескопа Herschel Європейського Космічного Агентства.

Дослідження опубліковане в журналі Nature.