Використавши рентгенівську обсерваторію «Чандра» агентства НАСА і 6,5-метровий телескоп Clay в Чилі, астрономи відкрили найменшу надмасивну чорну діру з усіх, що були коли-небудь виявлені в центрі галактики. Цей суперечливий об’єкт може дати ключ до розуміння того, як формувалися більші чорні діри разом з їх галактиками більше 13 мільярдів років тому.

За оцінками астрономів, маса виявленої надмасивної чорної діри приблизно в 50 000 разів перевершує масу Сонця. Це становить менше половини від маси виявленої раніше чорної діри в центрі галактики, яка вважалася найменшою до нового відкриття.

Крихітна надважка чорна діра лежить в центрі диска карликової галактики RGG 118, розташованій на відстані приблизно 340 мільйонів світлових років від Землі. Дослідники оцінили масу чорної діри, вивчаючи рух холодного газу поблизу центру галактики за допомогою телескопа Clay. Останній веде спостереження у видимому світлі. Дані отримані за допомогою обсерваторії “Чандра” дозволили визначити яскравість в рентгенівських променях гарячого газу, що циркулює в напрямку чорної діри. Зіставивши властивості інших надмасивних чорних дір, вчені визначили, що зовнішній тиск випромінювання цього гарячого газу становить близько 1% від внутрішньої сили тяжіння чорної діри.

Маса чорної діри в галактиці RGG 118 майже в 100 разів менше маси надмасивної чорної діри в центрі Чумацького Шляху. Також знову виявлений об’єкт по своїй масі в 200 000 разів поступається важким чорним діркам, знайденим в центрах інших галактик.

Астрономи намагаються зрозуміти, як формувалися чорні діри маса яких досягає мільярдів сонячних мас, менш ніж через мільярд років після Великого Вибуху. Відкриття чорної діри в галактиці RGG 118 дозволило вченим вивчити об’єкт, що не належить до першого покоління чорних дір. Чорні діри першого покоління неможливо виявити за допомогою наявних сьогодні технологій.

Надалі дослідники продовжать пошуки інших надмасивних чорних дір, які за своєю масою можна порівняти з об’єктом в галактиці RGG 118 або ж менші за нього. Це дозволить прояснити питання формування і росту чорних дір.