П’ять мільярдів світлових років – це немислима відстань навіть у космічних масштабах. Щоб краще уявити цю величину досить сказати, що для покриття такої відстані необхідно 35000 галактик, сумірних з нашою власною галактикою Чумацький Шлях. Завдяки дивовижному відкриттю, зробленому командою астрономів з Угорщини та США, тепер ми знаємо, що структура з такими гігантськими розмірами існує у видимій частині Всесвіту.

Дослідники виявили кільце, утворене дев’ятьма джерелами сплесків гамма-випромінювання. Такі сплески є найбільш яскравими явищами у Всесвіті. Знайдений об’єкт сягає близько 5 млрд світлових років у діаметрі і має правильну кільцеву форму. За словами дослідників, шанси випадкового розподілу джерел сплесків гамма випромінювання подібним чином складають 1 на 20 000. Результати були опубліковані 27 липня в виданні Monthly Notices Королівського астрономічного товариства.

Ладжоз Балаш, вчений з Обсерваторії Конкоя в Будапешті, який очолив команду астрономів, не приховує того, наскільки сильно його здивувала знахідка.

«Досі сплески гамма-випромінювання були єдиними об’єктами, які, як нам відомо, розподілені по всій видимій частині Всесвіту. Всі інші об’єкти зосереджені на обмеженому просторі. Наше відкриття виявило впорядковану структуру, небачену раніше. Гігантські об’єкти, якими є групи джерел сплесків гамма-випромінювання, були відомі і раніше, однак ми зовсім не очікували виявити таку велику кільцеву структуру правильної форми»,

– говорить Балаш.

Нещодавно знайдена кільцева структура є досить великою, щоб суперечити космологічному принципу, згідно з яким максимальний розмір найбільших структур становить 1,2 мільярдів світлових років. Дослідники припускають, що кільце може бути проекцією кулястої структури.

Хоча астрономи стверджують, що знайшли докази правильної структури, заяву про її кільцеподібну форму підкріплено лише зоровими спостереженнями.

Астрономи зробили висновок, що кільце, ймовірно, не є реальною фізичною структурою. Для того щоб визначити, чи могла така структура бути утворена в результаті процесів зореутворення у Всесвіті, потрібні додаткові дослідження.

«Було б корисно збільшити кількість сплесків гама-випромінювання з відомими червоними зсувами, а, отже, і з відомими відстанями, і більш докладно вивчити розподіл галактик, в яких потенційно могли б відбуватися сплески гамма-випромінювання»,

– говорить Балаш.

Сплески гамма-випромінювання є найяскравішими електромагнітними явищами з усіх відомих у Всесвіті. За кілька секунд вони виливають стільки ж енергії, скільки виливає Сонце за більш, ніж 10 мільярдів років свого життя. Як вважають вчені, такі гамма-сплески відбуваються тоді, коли масивні зірки обрушуються в чорні діри. Проте їх природа досі не повністю вивчена.

«Відповідно до загальноприйнятої теорії, гамма-сплески поділяються на два основних типи. Сплески з короткою тривалістю, які тривають менше кількох секунд, відбуваються в результаті злиття двох нейтронних зірок, в той час як до більш довгих за тривалістю сплесків призводить руйнування зірок, маса яких від 20 до 40 разів перевершує масу Сонця»,

– додає Балаж.

Число відомих на сьогоднішній день сплесків гамма випромінювання перевищує кілька тисяч і постійно зростає в міру того, як тривають спостереження.

Джерело: astronews.ru