Майже всі чорні діри, відкриті астрономами, потрапляють в одну з двох категорій: це або чорні дірки зоряних мас, які важать не більше ніж кілька десятків «Сонць», або надмасивні чорні діри, маси яких становлять від одного мільйона до кількох мільярдів мас нашої зірки . Астрономи вважають, що чорні діри розмірів, середніх між двома цими крайностями, існують, проте досі навести переконливі докази цього припущення мало кому вдавалося – адже список кандидатів на роль чорних дір середніх мас поки що налічує лише кілька описаних об’єктів такого роду.

У новому дослідженні команда астрономів з Мерілендського університету та Центру космічних польотів Годдарда, обидві наукові установи США, на чолі з Дхеераем Пашам, ад’юнкт-професором Об’єднаного інституту космічних наук, США, виявила докази існування нової чорної діри середнього розміру, маса якої становить приблизно 5000 сонячних мас. Це відкриття додає ще одного кандидата до списку потенційних чорних дір середніх розмірів, одночасно додатково підтверджуючи їх існування.

Ця нова чорна діра-кандидат, відома як NGC1313X-1, віднесена до категорії надяскравих рентгенівських джерел. Пашам і його колеги виявили на тлі численних випадкових спалахів об’єкта NGC1313X-1 регулярну складову, що включає два спалахи, що відбуваються з різними, але постійними частотами. Частоти виявлених регулярних спалахів співставилися один до одного як 3:2 – приблизно таке ж відношення частот спалахів дослідники спостерігали в ході своєї попередньої наукової роботи, присвяченій відкриттю і вивченню чорної діри під назвою M82X-1 масою близько 400 сонячних мас. Хоча астрономи досі точно не знають, що викликає ці регулярні спалахи, однак наявність стійкого співвідношення 3:2 частот спалахів є поширеною ознакою чорних дір зоряних мас і, можливо, чорних дір середніх мас.

Джерело: vladtime.ru