Три рентгенівських космічних телескопа, що знаходяться на орбіті, виявили збільшення числа рентгенівських спалахів, що спостерігаються на зазвичай спокійній чорній дірі (ЧД), що лежить в центрі нашої галактики Чумацький шлях, в результаті довгострокового спостереження за цим об’єктом. Вчені в даний час намагаються з’ясувати, чи є така поведінка ЧД Чумацького шляху нормальною, але досі непоміченою через особливості методики стеження за цим об’єктом, або ж ці спалахи почастішали у зв’язку з недавнім близьким проходженням таємничого, багатого пилом об’єкта.

Об’єднавши інформацію, зібрану в результаті довгострокових спостережних кампаній за допомогою космічних обсерваторій НАСА «Чандра» і XMM-Newton, з даними спостережень, проведених за допомогою супутника «Свіфт», астрономи змогли детально відстежити активність надмасивної ЧД Чумацького шляху протягом останніх 15 років. Ця надмасивна ЧД, відома як Стрілець А, важить трохи менше, ніж 4000000 «сонць». Рентгенівські промені випускаються при падінні на ЧД розпеченого газу.

У новому дослідженні, проведеному групою астрономів на чолі з Габріелем Понті з Інституту позаземної фізики товариства Макса Планка, Німеччина, повідомляється, що ЧД Стрілець А вибухала приблизно одним яскравим рентгенівським спалахом кожні десять днів аж до настання 2014 р, коли частота спалахів несподівано зросла приблизно в десять разів. Це збільшення частоти спалахів на ЧД Чумацького шляху збіглося за часом з проходженням повз цю ЧД таємничого об’єкта, що отримав назву G2. Спочатку дослідники думали, що цей об’єкт є всього-навсього газопиловою хмарою, проте в ході подальших спостережень виявилося, що об’єкт майже не змінив форму при наближенні до ЧД, з чого вчені зробили висновок, що G2 може являти собою зірку, що знаходиться в «коконі» з пилу.
В даний час вчені не можуть однозначно сказати, чи є між проходженням об’єкта G2 повз ЧД Стрілець А і збільшенням частоти спалахів на ній причинно-наслідковий зв’язок, оскільки існує ряд альтернативних пояснень зростання активності ЧД Чумацького шляху, які розглядають таке збільшення активності як загальну для багатьох ЧД особливість, яка може бути обумовлена, наприклад, зміною сили зіркових вітрів, які дмуть з боку масивних зірок, що постачають матеріал для «харчування» ЧД.

Джерело: astronews.ru