Астрономи знайшли протопланетний диск, оточуючий молоду зірку з досить холодним секретом. Її планетарні будівельні блоки настільки холодні, що не узгоджуються з поточними моделями формування планет.

Зірка називається 2MASS J16281370-2431391 і знаходиться приблизно в 400 світлових років від Землі в області зореутворення Ро Змієносця. Це зоряна дитина, яка бавиться приголомшливим протопланетним диском, розташованим до нас ребром. Результатом є ореол, що світиться з темною смугою в середині, і саме ця темна смуга здивувала астрономів.

Його поява виглядає як щось з ретро науково-фантастичного комікса, даючи протопланетному диску зірки 2MASS J16281370-2431391 прізвисько «літаюча тарілка». При вивченні літаючої тарілки за допомогою Атакамскої Великої міліметрової / субміліметрової решітки (ALMA) в Чилі і 30-метрового телескопа IRAM в Іспанії, дослідники виявили щось дивне в пилу в ребра протопланетного диска.

«Цей диск не спостерігається на чорному і порожньому нічному небі. Замість цього він видно як силует в передній частині світіння туманності Ро Змієносця. Це дифузне свічення занадто витягнуте, щоб його виявити за допомогою ALMA, диск поглинає його », – сказав Стефан Гильотена з астрофізичної лабораторії в Бордо, Франція. «Отриманий негативний сигнал означає, що ця частина диска холодніша, ніж фон. Земля в буквальному сенсі знаходиться в тіні літаючої тарілки! ».

Команда Гильотена вперше провела прямі вимірювання щодо великих пилинок у «літаючій тарілці» (розміром приблизно один міліметр в діаметрі), розташованої на відстані близько 15 млрд. Кілометрів (9 млрд. Миль) від зірки і виявили, що вони мають низьку температуру в -266 градусів за Цельсієм. Це тільки на 7 градусів вище абсолютного нуля. Такі зерна в кінцевому підсумку будуть брати участь у формуванні планети, коли система дозріває. Поточні теоретичні моделі пророкують, що цей пил повинен бути, принаймні, при температурі від 10 до 15 градусів (-258 до -253 градусів за Цельсієм) вище абсолютного нуля. Хоча це як і раніше холодно, для моделей утворюваних планет, така розбіжність величезна.

«Для того щоб зрозуміти вплив цього відкриття на структуру диска, ми повинні знайти властивості пилу, які можуть привести до настільки низьких температур», – говорить співавтор Еммануель ді Фолко, також з астрофізичної лабораторії в Бордо. «У нас є кілька ідей – наприклад, температура може залежати від розміру зерна. Більші зерна холодніші, ніж дрібні. Але поки це неточно ».

Це прозвучить як незначні ускладнення в області планетарної науки, але температура пилу в протопланетних дисках може значно вплинути на розмір і особливості розвитку планет, які утворюються. Холодніша пил може дозволити планетам великих розмірів утворюватися ближче до їх батьківської зірки в компактних протопланетних дисках.

Тепер нам потрібно досліджувати більшу кількоість протопланетних дисків, щоб побачити, чи є зв’язок між температурою і розміром частинок при формуванні планетних систем з надією додати більше деталей до моделей формування планет.