Астрофізик Абрахам Леб з Гарвардського університету в США припустив, що зареєстровані LIGO (Laser Interferometric Gravitational Observatory) гравітаційні хвилі виникли в результаті злиття двох чорних дір, які перебували всередині гігантської зірки. Про результати дослідження повідомляє видання New Scientist.

Леб пояснив своє припущення потужними гамма-сплесками, за якими спостерігали за допомогою телескопа Fermi. Ймовірно, вони пов’язані з гравітаційними хвилями, відкритими обсерваторією LIGO. На думку вченого, зареєстрований LIGO рентгенівський сигнал є занадто потужним для злиття виключно двох чорних дір.

Як показав Леб, спостережуваний сигнал можна отримати від гігантської зірки, всередині якої розташована пара чорних дір, що зливаються. Після того, як два гравітаційних об’єкта об’єднуються, матерія, що їх оточує, впаде на чорні діри і зробить потужний викид рентгенівського випромінювання. Обсяг світила при цьому повинен в сотні разів перевищувати сонячний.

Пара чорних дірок в зірці може, на думку Леба, виникнути в результаті її швидкого обертання. В цьому випадку відбувається деформація ядра світила – воно приймає гантелевидну форму і розпадається на дві частини, кожна з яких в подальшому (після припинення термоядерних реакцій в зірці) еволюціонує в самостійну чорну діру. Гіпотеза Леба поки не отримала експериментального підтвердження.

Космічна обсерваторія Фермі, що розташовується на навколоземній орбіті, зафіксувала слабкий гамма-сигнал через 0,4 секунди після того, як обсерваторії LIGO виявила хвилі простору-часу. Астрофізики, що працюють на Фермі, приступили до пошуку джерела гравітаційних хвиль в електромагнітних діапазонах через годину після відкриття LIGO.

Нагадаємо, що нещодавно телескоп “Фермі” зміг відшукати джерело спійманих проектом LIGO гравітаційних хвиль.

У гравітаційній обсерваторії з’ясували, що джерело події GW150914, пов’язаної з гравітаційними хвилями, розташоване в південній півкулі. Там же, в сузір’ях Кіта або Риб, телескоп Фермі виявив джерело незвичайних гамма-променів. Точніше визначити його місце розташування обсерваторія не змогла. Дані Фермі не підтвердилися телескопом INTEGRAL (International Gamma-Ray Astrophysics Laboratory).

Природа сигналу, отриманого Фермі, не пояснюється випромінюванням магнетарів, пульсарів або нейтронних зірок. Набраної космічним телескопом статистики недостатньо для заяви про відкриття (існує ймовірність, що сигнал породжений флуктуаціями в атмосфері). Вчені продовжать співпрацю з LIGO.

Гравітаційні хвилі зареєстровано 14 вересня 2015 року в 5:51 ранку за літнім північноамериканським східним часом (12:51 за київським часом) на двох детекторах-близнюках лазерної інтерферометричної гравітаційно-хвильової обсерваторії LIGO, розташованих в Лівінгстоні (штат Луїзіана) і Хенфорді (штат Вашингтон ) в США.

Обурення породжені парою чорних дір (в 29 і 36 разів важчих за Сонце). В останні долі секунди вони злились в масивніший обертовий гравітаційний об’єкт (в 62 рази важчий за Сонце). Злиття чорних дір відбулося 1,3 мільярдів років тому (стільки часу гравітаційне обурення поширювалося до Землі).

Слід зазначити, що нещодавно було опубліковано відео: Злиття двох «чорних дір».