НАСА представило нову і найдетальнішу з існуючих на сьогоднішній день гравітаційну карту Марса. Отримані агентством дані об’єднують 16 років спостережень і два роки їх аналізу, що включає комп’ютерне моделювання. Дослідження опубліковане в журналі Icarus, коротко про нього повідомляється на сайті НАСА.

На представлених картах можна помітити відмінність гравітаційного поля над різними ділянками поверхні Червоної планети. Зображення дозволяють розглянути гравітаційні особливості з точністю до 100 кілометрів в діаметрі і до 120 кілометрів у глибину. Зокрема, невеликі коливання поля в районі північного полюса добре поєднуються з даними про його гладкий рельєф (і, як наслідок, відсутністю неоднорідностей в розподілі мас), на відміну від південного полюса, покритого мережею гір і кратерів.

Вчені НАСА підтвердили, що в надрах Марса є рідка зовнішня мантія, яка бере участь у формуванні на планеті припливів і відливів литосферної кори, що викликаються впливом Сонця і двох супутників планети – Фобоса і Деймоса.

1

Спостереження також вказують на те, що 3-4 трильйони тонн вуглекислого газу (12-16 відсотків атмосфери Марса) в період зими зберігається в твердому стані на північному полюсі планети. Зі зміною сезону ця маса газу мігрує в сторону південної півкулі. Раніше вказівки на це були отримані місією Viking.

Вчені НАСА докладно дослідили гравітаційні властивості провінції Фарсіда (Тарсис) – найбільшого вулканічного нагір’я в Сонячній системі, поява якого зв’язується з глобальними змінами клімату на Марсі. На думку геофізиків, він міг виникнути в результаті вигину або формування тріщин літосфери планети.

Для створення карти використовувалися станції MGS (Mars Global Surveyor), ODY (Mars Odyssey) і MRO (Mars Reconnaissance Orbiter), дані з яких протягом 16 років відстежувалися Мережею далекого космічного зв’язку НАСА. Апарати, пролітаючи над різними ділянками Марса, відчували на собі вплив зміни гравітації планети в залежності від її рельєфу.

Карта дозволить вченим в подальшому більш точно спрогнозувати параметри орбіти марсіанських зондів, дізнатися природу матерії, що ховається в надрах планети і зрозуміти механізми її утворення і еволюції.