Японське агентство аерокосмічних досліджень (JAXA) втратило контакт зі своїм новим космічним рентгенівським телескопом Hitomi (ASTRO-H) під час початку первинних тестів і калібрувань. Повідомлення опубліковане на сайті журналу Nature.

Стан Hitomi, за словами представників агентства, поки залишається невідомим. У той же час військові з Об’єднаного центру космічних операцій (Joint Space Operations Center) зуміли відстежити рентгенівський телескоп і помітили в безпосередній близькості від нього п’ять об’єктів, які нагадують уламки.

Спостереження вказують на те, що обсерваторія, швидше за все, зіткнулася з космічним сміттям, а не вибухнула, як припускають деякі експерти.

JAXA втратило контакт з Hitomi 26 березня. З того часу вдалося отримати один короткий сигнал з супутника, і фахівці продовжують працювати над тим, щоб відновити контакт з астрофізичним інструментом.

Обсерваторія Hitomi, раніше відома як ASTRO-H, призначена для вивчення рентгенівських променів від таких космічних об’єктів, як чорні діри, скупчення галактик і темна матерія. Він несе на своєму борту спектрометр м’якого рентгенівського випромінювання (SXS) для вимірювання довжини хвиль від 0,1 до 10 кілоелектронвольт. За допомогою SXS вчені планували отримати знімки високої роздільної здатності.

У 2000 році попередник Hitomi телескоп Astro-E був втрачений при невдалому запуску, а в 2005 році інша японська рентгенівська обсерваторія – Suzaku – втратила свій спектрометр через витік гелію.

Зовсім недавно японський космічний грузовик згорів в атмосфері.