Планетологи за допомогою аналізу отриманих автоматичною станцією Cassini даних з’ясували хімічний склад моря Лігеї найбільшого супутника СатурнаТитана. Друга за величиною вуглеводнева водойма займає сумарну площу озер Гурон і Мічиган.

В атмосфері Титана, як і Землі, в основному переважає азот. У газовій оболонці супутника Сатурна на нього припадає до 95 відсотків обсягу. На відміну від Землі, в атмосфері Титана дуже мало кисню, місце якого займають метан і етан. Низькі температури на супутнику дозволяють цим газам перебувати в рідкому стані. За оцінками вчених, більш ніж 1,6 мільйона квадратних кілометрів поверхні Титана (майже два відсотка його загальної поверхні) покриті рідиною.

Вчені з'ясували склад моря Лігеї на Титані

На Титані недалеко від північного полюса присутні три великих вуглеводневих моря, оточених численними озерами. У південній півкулі досі виявлено тільки одне велике озеро. Водойми виявила станція Cassini, яка з 2004 року досліджує супутник Сатурна. Їх точний хімічний склад був невідомий до 2014 року, коли вперше Cassini провела радарне спостереження моря Лігеї і виявила в ньому метан.

Нове дослідження використовує дані того ж радара, але працюючого в 2007-2015 роках в іншому режимі. Якщо раніше вчені сподівалися виявити в морі Лігеї, крім метану, ще і етан, то тепер вчені впевнені в тому, що вуглеводнева водойма складається головним чином з метану.

Вчені пропонують кілька пояснень того, чому море Лігеї майже не містить етану. Так, метан може потрапляти у водоймище в результаті вуглеводневих опадів, а етан міститися в придонних шарах. Інше пояснення полягає в тому, що етан може вимиватися в сусідню водойму – море Кракена. З’ясування причин відсутності етану в морі Лігеї, на думку вчених, вимагає додаткових досліджень.

В ході дослідження вчені також визначили глибину моря Лігеї. У найглибшій точці дно водойми розташовується на рівні 160 метрів нижче його поверхні. Також вченим вдалося встановити, що дно водойми покрито шаром різноманітних органічних сполук. Ці нерозчинні вуглеводні (наприклад, бензол і нітрили) потрапили туди в результаті опадів і осіли на дно під дією сили тяжіння.

Вчені не помітили різниці між температурами в морі і на березі в різні пори року (аналоги земних зими і літа). Це дозволило припустити, що берегова лінія моря Лігеї має пористу структуру і багата рідкими вуглеводнями.

Титан майже в півтора рази перевищує Місяць в діаметрі і майже вдвічі – в масі. Температура поверхні на супутнику Сатурна дорівнює мінус 180 градусів Цельсія.

Місія Cassini-Huygens є спільним проектом НАСА, ЄКА (Європейське космічне агентство) та Італійського космічного агентства. Оперативне керівництво проектом здійснюється Лабораторією реактивного руху в місті Пасадена (Каліфорнія, США) в інтересах НАСА. Основна мета проекту полягає в дослідженні Сатурна, його кілець і найбільшого супутника планети, Титана. Місія запущена 15 жовтня 1997 року із мису Канаверал у Флориді і 1 липня 2004 року вийшла на орбіту Сатурна. 25 грудня 2004 роки від супутника Cassini відокремився зонд Huygens, який 14 січня 2005-го висадився на поверхні Титана.

Тим часом модуль Huygens побачив туман на Титані.