Міжнародна група астрофізиків провела спостереження за віддаленим галактичним скупченням і виявила, що джерелом газу, який падає на ядро ​​галактики, є холодні молекулярні хмари. Наближаючись до надмасивної чорної діри, ця міжзоряна речовина активує процеси утворення зірок.

Чорна діра

Вчені досліджували кластер галактик Abell 2597, віддалений від Землі на мільярд світлових років, за допомогою Великого телескопа в Паранальской обсерваторії, що розташована в пустелі Атакама в Чилі. Вони вивчили розташування і рух холодного газу, який, як виявилося, утворює масивний аккреційний потік в сторону чорної діри, розташованої в центрі найяскравішої галактики скупчення (BCG) – гігантської еліптичної галактики, оточеній щільною хмарою гарячої плазми.

Аккреційний потік

Виявилося, що гарячий іонізований газ є всього лише оболонкою, всередині якої знаходяться набагато холодніші і масивні молекулярні хмари. При певних умовах вони спрямовуються до поверхні чорної діри, що, в свою чергу, підтримує процеси зореутворення в міжзоряному середовищі поблизу від ядра галактики. Відстань, на яку розтягнувся падаючий холодний газ, оцінюється астрономами від декількох до десятків парсеків, а маса молекулярних хмар – в мільйон планет Земля.

Відкриття змінює звичне уявлення, згідно з яким чорні діри живлять хмари розжареного газу.

Аккреційним потоком називається речовина, яка притягується гравітацією масивного тіла. У разі чорних дір матерія розганяється до величезних швидкостей, обертаючись на орбіті у вигляді надгарячої аккреционного диска.

Нагадаємо, що вчені створюють новий алгоритм для отримання зображень чорних дір.