Астрономи за допомогою радіотелескопу Atacama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA) виявили ознаки, які явно вказують на присутність кисню (зелений колір на знімку) в галактиці, розташованій на відстані 13,1 мільярда років від нас. Це найбільш віддалені від нас сліди кисню, коли-небудь виявлені вченими. Кисень в цій галактиці, мабуть, іонізований випромінюванням декількох молодих гігантських зірок, і це виявлення є ключем до розуміння загадкової «космічної реіонізаціі» в ранній історії Всесвіту.

SXDF-NB1006-2

Команда спостерігала галактику під назвою SXDF-NB1006-2, розташовану на відстані 13,1 мільярда років від нас за допомогою решітки радіотелескопів ALMA. Ця галактика була відкрита в 2012 р за допомогою телескопа «Субару», керованого Національної астрономічної обсерваторії Японії, після чого додаткові спостереження, проведені за допомогою телескопа ім. Кека показали, що вона є найдальшою відомою галактикою на той час.

У новому дослідженні астрономи на чолі з Акіо Іноі з Університету Санджой в Осаці, Японія, використовуючи дані спостережень, проведених за допомогою телескопа ALMA в червні 2015 року, виявили світло, що випромінюється іонізованним киснем, що є в галактиці SXDF-NB1006-2. За оцінками цієї наукової групи кількість кисню, виявленого в галактиці SXDF-NB1006-2, в десять разів менше, в порівнянні з кількістю кисню, яка спостерігаються в складі речовини Сонця.

Виявлена дослідниками в цій галактиці кількість кисню добре узгоджуються з теоретичними уявленнями, так як в ранньому Всесвіті кисню було досить мало, в першу чергу, з тієї причини, що накопичення елементів важче водню і гелію відбувалося у Всесвіті поступово, протягом всієї історії її еволюції. Однак сюрпризом для вчених стало виявлення в галактиці дуже невеликих кількостей пилу – його виявилося не 10 відсотків, як передбачалося, виходячи з кількості виявленого кисню, а набагато менше. Як вважають автори статті, це може вказувати на перебіг в галактиці незвичайних процесів, які вимагають подальшого дослідження.

Нагадаємо, що вперше в протопланетному диску зірки виявили метиловий спирт.