Вченим вперше вдалося «спробувати на смак» атмосферу найближчої до нас землеподобной планети в зоряній системі TRAPPIST-1 і підтвердити, що вона є кам’янистим аналогом Землі з потенційно життєздатною атмосферою.

«Коли ми дізналися, що дві з трьох планет системи пройдуть по диску одночасно, ми подумали, можливо хлопці з наукової команди «Хаббла» погодяться дати нам час на ведення спостережень. Ми написали заявку всього за добу, відправили її, і вона була схвалена негайно. Тепер у нас є перші в історії спектроскопічні спостереження за таким «подвійним» проходом, які дозволили нам вивчити атмосферу цих планет за один присід»,

– заявив Джульєн де Віт (Julien de Wit) з Массачусетського технологічного інституту (США).

У травні цього року де Віт і його колеги заявили про відкриття вкрай незвичайної зоряної системи в найближчій окрузі Землі – TRAPPIST-1, віддаленої від нас всього на 40 світлових років в сторону сузір’я Водолія. Всі три планети, що обертаються навколо цього червоного карлика, знаходяться всередині так званої «зони життя», де вода може існувати в рідкому вигляді, і імовірно мають масу, яку можна порівняти із земною.

Завдяки допомозі учасників наукової команди «Хаббла», буквально через два дні після оголошення про відкриття TRAPPIST-1, автори статті отримали можливість простежити за тим, як промені світила «прошивають» атмосфери другої і третьої планети системи (TRAPPIST-1b і TRAPPIST-1c) під час їх руху по диску зірки.

Як пояснюють вчені, коли промені світла проходять через атмосферу планети на шляху до Землі, в них «віддруковуються» відомості про її хімічний склад, щільності, товщини і навіть швидкості руху вітрів в ній. Подібні дані вкрай важливі для оцінки населеності далеких екзосвітів, а також розкриття їх суті – чи є вони землеподібними планетами або газовими гігантами, такими Юпітер або Нептун.

Атмосфери і тієї й іншої планети виявилися «вузькими» і тонкими, що виключає ймовірність того, що вони є газовими гігантами. Їх повітря, судячи з даних спектроскопії, може містити в собі велику кількість води, вуглекислоти, кисню та азоту, чиї частки і наявність поки складно визначити за наявними даними. Потенційна наявність хмар, за словами вчених, ускладнює точне визначення складу атмосфери і оцінку життєздатності TRAPPIST-1b і TRAPPIST-1c.

Крім складу атмосфери, це рідкісне явище дозволило вченим виміряти середню температуру повітря на цих планетах. На другій планеті вона становить 92 градуси Цельсія, що навряд чи сумісно з життям, а на третій – більш комфортні 41 градус Цельсія. Подальші спостереження за цією системою за допомогою «Хаббла» і інших телескопів, як сподіваються автори статті, допоможе зрозуміти, чи придатні вони для зародження життя або ж тільки схожі на Землю зовні.