Світло, яке йде від далекої галактики, може бути істотно спотворене гравітаційним впливом галактики, що лежить на передньому плані. Цей ефект називається гравітаційним лінзуванням. Зазвичай відбувається лінзування однієї галактики, проте теоретично «гравітаційна лінза» здатна збільшити відразу кілька галактик, що знаходяться позаду неї, в тому випадку, якщо вони лежать на одній прямій лінії. Хоча такі системи є вкрай рідкісними, вони дають унікальну можливість досліджувати фундаментальні фізичні процеси, що протікають в галактиках, і значно розширити наші знання про будову Всесвіту. Нещодавно була виявлена ​​ще одна така рідкісна система, причому відкриття було зроблено не професійними астрономами, а студентами. Ця система отримала назву Око Гора.

Команда телескопа «Субару» в рамках щорічної програми роботи зі студентами в вересні 2015 року провела в Національній астрономічній обсерваторії Японії кілька семінарів. В даний час телескоп «Субару» задіяний у великому огляді неба, здійснюваному за допомогою камери Hyper Suprime-Cam, і тому групі астрономів і студентів було дано завдання проаналізувати результати цих спостережень. В результаті цього аналізу несподівано була виявлена ​​ця рідкісна система, що включає гравітаційну лінзу.

Око Гора

Докладніше вивчення знімків виявило дві виразні дуги/кільця різних кольорів. Це є переконливим свідченням того, що зображення двох галактик, що лежать на задньому плані, були збільшені гравітацією галактики, яка знаходиться перед ними. Галактика-лінза має червоне зміщення z = 0,79 (7 мільярдів світлових років від нас), а дві галактики, що лежать на задньому плані, мають червоні зсуви z = 1,3 і z = 1,99 (9 і 10,5 мільярда світлових років від нас відповідно).

Більш того, автори статті вважають, що одна з двох далеких галактик насправді являє собою не одну, а дві взаємодіючі галактики, причому одна з цих взаємодіючих галактик має галактіку-супутник.

Нагадаємо, що у центрі нашої галактики астрономи виявили гігантський хрест.