Космічний апарат НАСА/ЄКА «Кассіні» допоміг зробити багато вражаючих відкриттів, що істотно збагатили наші знання про Сатурні і його супутники, включаючи наше розуміння турбулентних процесів, що відбуваються в атмосфері гігантської планети. Сьогодні в новому дослідженні вчені розглядають подробиці динаміки і еволюції найбільшої бурі, що розігралася на Сатурні в 2010-2011 рр., знову вдаючись до можливостей, що надаються унікальними науковими інструментами зонда “Кассіні”.

Сатурн відчуває квазіперіодичні бурі. Остання велика, буря, що добре спостерігалася, почалася 5 грудня 2010 і тривала до кінця 2011 року. Такі події, як ці бурі, можна спостерігати візуально або в радіодіапазоні. Тому бортові інструменти «Кассіні», такі як Cassini Imaging Science Subsystem (ISS) і Radio and Plasma Wave Science (RPWS), дозволили вченим провести високоточні вимірювання параметрів потужних поривів вітру, що бушували в атмосфері планети.

Буря на Сатурні

У новому дослідженні вчені на чолі з Куніо Саянагі з Хемптонского університету у Вірджинії, США, проаналізували дані, отримані за допомогою інструментів ISS і RPWS, щоб зрозуміти походження цієї бурі, її еволюцію і стихання. Згідно з цим дослідженням буря зародилася з раніше відомого атмосферного утворення, що носить назву «Перлинового намиста» (String of Pearls, SoPs) і представляє собою ланцюжок з 26 циклонів, розташованих на 33 градусах північної планетоцентрична широти. Згодом ця буря росла в розмірах і оточила всю планету уздовж цієї широти. Вчені відзначили, що 11 січня 2011 року розміри «ядра» бурі становили близько 9200 і 34000 кілометрів уздовж напрямків північ-південь і захід-схід відповідно. Також автори роботи підкреслюють, що ця буря породила найпотужніший тропосферний вихор, антициклон, що коли-небудь спостерігався на Сатурні, розміри якого досягали 11000х12000 кілометрів в напрямках північ-південь і захід-схід відповідно. На спад буря пішла, починаючи приблизно з 20 червня 2011 року, коли головна частина бурі зіткнулася з цим антициклоном.

Дослідники очікують, що довгострокові ефекти цієї бурі 2010-11 рр. нададуть великий вплив на північну півкулю Сатурна.

Нагадаємо, що «Кассіні» зробив ефектне фото Тефії на тлі Сатурна.