Дві космічні структури демонструють ознаки примітної зміни в поведінці надмасивної чорної діри, що лежить в далекій галактиці. Використовуючи дані, отримані за допомогою космічної рентгенівської обсерваторії НАСА «Чандра» і інших телескопів, астрономи збирають в єдине ціле відомості, які надає їм спостереження космічної «плями» і газової бульбашки, щоб за допомогою цих відомостей отримати уявлення про колишні активності гігантської чорної діри і її вплив на батьківську галактику.

«Зелена пляма» (Green Blob), знаменита космічна структура, яку також називають “Hanny’s Voorwerp” («Об’єкт Ханні», нідерл.), розташована на відстані приблизно 650 мільйонів світлових років від Землі. Цей об’єкт був відкритий в 2007 році нідерландської шкільною вчителькою Ханни ван Аркел в рамках citizen-science проекту (проекту спостережень галактик із залученням астрономів-любителів) під назвою Galaxy Zoo.

Hanny's Voorwerp

Астрономи вважають, що спалах УФ і рентгенівського випромінювань, що сталися на надмасивній чорній дірі, розташованої в центрі галактики IC 2497 (всього лише 200000 світлових років від нас) перевела в збуджений стан атоми кисню, що знаходяться всередині газової хмари, що і надало «Зеленій плямі» її смарагдовий відтінок. В даний час ця чорна діра повільно зростає і вже не здатна зробити досить випромінювання, щоб викликати світіння такої яскравості.

Нові спостереження, проведені за допомогою обсерваторії «Чандра», демонструють, що ця чорна діра досі виробляє велику кількість енергії, хоча і не здатна більше спалахнути з такою яскравістю, як «в молодості». Свідченням таких змін в активності чорної діри став гарячий газ, що знаходиться в центрі галактики IC 2497, виявлений на знімках з тривалою експозицією, зроблених за допомогою «Чандри». У центрі джерела рентгенівського випромінювання знаходиться менш гарячий газ, який вчені інтерпретують як велику газову бульбашку.

Астрономи вважають, що ця бульбашка мігла бути сформована в результаті впливу пари джетів, що випускаються чорною дірою, на навколишній її розпечений газ. Таким чином, чорна діра перейшла від розсіювання енергії на всі боки до концентрованого виділення енергії в вузьких пучках, званих джетами.

Нагадаємо, що чорні діри можуть мати «задні двері».